úterý 25. června 2013

Konstrukce: Displej, Váha, Velikost

Váha

Než jsem si mobil pořídil, z tabulky technických údajů jsem se dozvěděl jeden údaj, který vybočoval v porovnání s jinými telefony. Jednalo se o váhu celého přístroje, která se zastavila na rovných 160 gramech. V porovnání s všude omílanými vlajkovými  loďmi Samsungu a Applu je rozdíl 30 gramů ve prospěch Samsungu S4 a dokonce necelých 50 gramů ve srovnání s iPhonem 5. Začal jsem procházet diskuzní fóra a hledal, co na to říkají samotní vlastníci. Ti se odhadem z 90% shodli na tom, že váha jim nepřijde nijak extrémní a buď si na ni zvykli hned nebo po týdenním používání. I tak, ale má představa byla, že se bude jednat o dost těžké zařízení a přemýšlel jsem nad tím, jestli mi telefon nebude stahovat kalhoty za chůze a jestli není nutná další investice do opasku.
Mobil jsem si objednal, aniž bych si ho vyzkoušel, moje očekávání bylo o to větší. Na prodejně jsem si jej v obavách vyzkoušel a z prvního dojmu jsem byl mile překvapen. Dosavadní představy byly o dost horší. Váha mi nepřipadá nijak alarmující, sám jsem si na ni ani nemusel zvykat a vyhovuje mi. Váhu jsem porovnával se Samsugem S2 a rozdíl je patrný, to ne že ne. I když jsou oba telefony plastové, Nokia působí hodnotněji a S2 mi pocitově připadal jako lacinější hračka. Možná teď budu znít mírně přehnaně, ale už se mi i stalo, že jsem si musel telefon kontrolovat v kapse, jestli mi někde nevypadl, při chůzi jsem ho necítil a chodí se mi s ním pohodlně. Dokázal bych si ale představit menší kompromis, telefon by mohl vážit takových 140 gramů, aby to na papíře lépe vypadalo a zbytečně nezastrašovalo. Tímto směrem se ale patrně vydal až model 720, který jsem nevyzkoušel, ale věřím, že bude působit stejným hodnotným dojmem, jako působí 820tka.

Na velikosti záleží

Svou velikostí mi telefon, dá se říct, vyhovuje. Na jednu stranu je návykové dívat se na prostorný displej, na stranu druhou je velikost telefonu na úkor celkové ergonomie. Tento rok se rozběhl trend s uhlopříčkami pěti palcovými, tuto velikost bych, ale už určitě nepřekousl. Lumia 820 se chlubí velikostí 4,3“ a ta je pro mne hraniční. Možná je to tím, že mám malou ruku, ale při obvyklém úchopu palcem už nedosáhnu po celém displeji, aniž bych musel přehmatávat. Naštěstí tento úkon není téměř nutný na rozdíl od systému Android, kde je často využívána horní rolovací lišta, výjimkou ale může být například zjištění stavu baterie. Doma máme i Nokii Lumii 620, menší model s uhlopříčkou 3,8“. Pokud tyto dva telefony porovnáme, musím říct, že 620 se drží jistěji, ať už je to kvůli velikosti nebo více zaobleným hranám. Palcem dosáhnu po celém obvodu displeje a psaní jednou rukou na klávesnici je také snazší. Určitým kompromisem, co do velikosti, by potom mohl být model Lumia 520 s čtyř palcovým displejem, který by mi možná vyhovoval více, protože by se skloubil stále prostorný displej spolu s ergonomií držení telefonu.

Displej

Přes velikost telefonu a jeho uhlopříčku se dostáváme k samotnému zobrazovači. Jedná se o AMOLED displej obohacený Nokií a technologii ClearBlack (CBD). K detailnějšímu popisu a porovnání technologií LCD a AMOLED bych doporučil stránku mobilenet.cz. Zde napíšu ve zkratce jen základní shrnutí. Výhoda AMOLED displejů spočívá v tom, že se jednotlivé pixely dají vypnout, to znamená, že na vytvoření černé barvy není potřeba žádné podsvícení a černá je skutečně černá, protože se jedná o pixel, který nesvítí. Tato skutečnost se pozitivně projeví i na spotřebě energie. Typické vlastnosti pro AMOLED jsou: sytější podání barev, ostřejší obraz, kratší doba odezvy, vyšší zobrazovací frekvence, lepší pozorovací úhly a čitelnost na slunci. Technologie umožňuje výrobu displejů o velmi malé tloušťce a je tedy předurčena pro budoucí ohebné displeje. Po vyjmenování tolika kladů by se mohlo zdát, že jsou AMOLEDy bezchybné a člověk by se až udivil proč například takový SONY a HTC stále cpou ty svoje LCDčka. Nevýhodou a to dosti podstatnou je životnost zobrazovače. Jedná se o to, že každá barva stárne nerovnoměrně, jinou rychlostí. Nejrychleji stárne barva modrá, její intenzita klesá po 1 000 hodinách, následuje ji barva zelená, která již vydrží 10 000 hodin a červená dokonce 30 000 hodin. Podle jednoduchého přepočtu to tedy znamená, že kdybych telefon používali nepřetržitě modrá barva se začne měnit už po 41 dnech, otázkou je jestli tento rozdíl je už okem patrný. Naproti tomu změna barvy červené nastane až po přibližně třech a půl letech. S tímto problémem souvisí takzvané vypalování obrazu, které je patrné ve statických místech. Dochází k přetěžování pixelů, které stárnou rychleji, tedy dříve přestanou fungovat, na úkor pixelů vypnutých. 

Technologie ClearBlack

Nokia dále obohatila tento typ displeje o svou technologii ClearBlack. Mezi zobrazovací a dotykovou vrstvu je přidána ještě jedna vrstva, tím je omezeno propouštění světla dopadajícího na displej, což následně zvyšuje kontrastní poměr, zaručuje mnohem lepší viditelnost na přímém slunci a zdůrazňuje ještě více černou barvu.

Ze svých osobních zkušeností musím říct, že právě tato technologie ClearBlack je jedním slovem senzační. Černá je tak černá, že pokud máte nastavené tmavé schéma, potom těžce rozeznáváte přechod mezi displejem a rámečkem telefonu. S čitelností na slunci nemá telefon sebemenší problém, není třeba telefon všelijak naklánět, abychom si přečetli příchozí SMSku nebo podívali kolik je hodin. Pravdou je, že bílou barvu už takhle chválit nemůžeme. Není to nic, čeho bychom se zděsili, ale její zobrazení dosahuje ‘‘pouze‘‘ průměrné kvality. Všímavé oko by si také všimlo, že její nádech je do žluta. Některým uživatelům se nemusí zamlouvat příliš syté a křiklavé barvy. Pro ty potom bude vhodnější displej typu LCD, který u dražších modelů bývá zpravidla vybaven technologií IPS a ta zaručuje věrné podání barev. S tímto typem displeje se setkáme u nejvyššího modelu Nokia Lumia 920. Obohacením tohoto displeje o technologii ClearBlack tedy 920tka zaručuje kvalitní barevné podání včetně černé i bílé a displej netrpí zmiňovaným barevným stárnutím.

Žádné komentáře:

Okomentovat